14 års krig er slut - trin 2

I 2003 fik Liberia langt om længe fred. 14 års borgerkrig var slut, og Liberia var på vej mod bedre tider. Men freden efter en borgerkrig kan være næsten lige så svær at leve under som under selve krigen.

Liberia havde fået fred, men landet lå i ruiner. Veje, hospitaler og skoler var ødelagte og 200.000 - 250.000 mennesker var blevet dræbt. Næsten halvdelen af Liberias befolkning var under 18 år, og mange af dem havde aldrig prøvet andet end at leve i et samfund i krig. De havde aldrig gået i skole, de havde måske mistet hele deres familie, og mange havde kæmpet som soldater under krigen.

Fred er en god ting, men fred kan også virke meget håbløst for en befolkning, der kun er vant til krig. Fred kan derfor være en meget skrøbelig tilstand, og krigen kan hurtigt blusse op igen.

Flygtninge vender hjem

Under borgerkrigen i Liberia blev en tredjedel af befolkningen drevet på flugt. Det svarer til, at hver tredje person i landet måtte flygte fra sit hjem. Da krigen sluttede i 2003, kunne flygtningene vende tilbage igen. Men mange af dem havde ikke noget at vende tilbage til. Nogle havde måske været væk siden krigens begyndelse, og deres tidligere hjem og grund var for manges vedkommende blevet overtaget af andre. I mange tilfælde af soldater, der følte, at de havde mere ret til grundene efter at havde kæmpet i krigen. Det var et problem, som hurtigt kunne få krigen til at blusse op igen. For hvordan skulle man beslutte hvem, der havde mest ret til grundene? De soldater, som havde kæmpet? Eller de mennesker, som havde boet på grundene hele deres liv, men som var blevet tvunget til at flygte under krigen?

Børnesoldaterne efter krigen

Et andet problem var de mange børnesoldater og børn og unge, som var vokset op i et samfund i krig.

Mange børn bor stadig i flytningelejr, selvom krigen er slut - foto: Pernille Arendsdorf Bengtsen

De havde aldrig oplevet en hverdag med fred, så hvordan skulle de kunne forstå og leve i et fredeligt samfund? Og hvordan skulle de kunne være med til at skabe et fredeligt samfund? Man siger, at børn og unge er et lands fremtid, men hvilken fremtid kan Liberia gå i møde, når størstedelen af dets børn og unge aldrig har oplevet andet end krig?

For at hjælpe Liberia med at bevare freden sendte verdensorganisationen FN noget der hedder fredsbevarende tropper af sted til landet. Fredsbevarende tropper er soldater fra andre lande, der skal sørge for, at folk ikke begynder at slås igen og derved starter en krig. Derfor har Danmark for eksempel haft sendt soldater til Liberia, og derfor kan man i dag stadig se soldater i landet, selvom der ikke er krig.

På et tidspunkt vil Liberia kunne klare sig selv igen, og et af redskaberne til at kunne det er uddannelse. Det er vigtigt, at de børn, som aldrig kom i skole på grund af krigen, nu får sig en uddannelse. På samme måde er det også vigtigt, at de børn, der er blevet født efter krigen, kommer i skole. Uddannelse er nemlig et godt redskab til fred. Samfund, der har et godt skolesystem, føler at de har noget at beskytte, og at de har en fremtid. Samtidig lærer de at løse konflikter på andre måder end med vold. De lærer om deres rettigheder og lærer at respektere hinandens forskelle. Alt sammen noget der forbedrer mulighederne for at bevare fred.