Opgaver til naturens råstoffer

Sidst ændret
19.04.2013

1. Olie produktion
Læs de to tekster om olie, der kommer fra regnskoven. Tal med eleverne om, hvilke problemer der kan opstå ved olieproduktion.
’Råoliens vej til forbrugeren’ og ’minedrift og olieudledning’

2. Olie i dagligdagen
De fleste ved at olie bruges til benzin, men kan eleverne, evt. ved hjælp af nettet finde ud af, hvad olie ellers bruges til. Bliver olien brugt til noget, eleverne kender fra deres hverdag?

3. FSC
Lær mere om FSC-mærkningen og se en video her.

4. Hvorfor fælde skoven?
Læs de tre små artikler om træfældning i regnskoven. Tal med eleverne om de problemer, som træfældning skaber.
’Amazonas forsvinder’, ’tømmerhugst’ og ’skånsom tømmerhugst’

5. Koka zero
Se den spændende film ’Koka zero’(36 min). Filmen beskriver kokaens historie, hvorfor den er så vigtig for bolivianerne, og de kontroversielle forhold dyrkelsen af koka skaber.

6. Koka
Besvar spørgsmålene:
Hvordan ser planten ud?
Hvor vokser den?
Hvor meget bliver der produceret?
Hvad bruges det til? Hvilken virkning har det?
Hvorfor har den stor betydning for det bolivianske folk?
Hvilke dilemmaer er der i dyrkningen af koka?

Find svarende her på hjemmesiden eller i de spændende artikler fra ’fjerne naboer’
Koka – guds gave
Kokaens betydning
Kampen mod koka

7. Marvins fremtid
Læs historien om Marvin fra LæseRaketten her.

’Djævlen i Sølvminen’ ender med, at Marvin fortæller, at han drømmer om at uddanne sig til turistguide. Chancen for at han får sin drøm opfyldt, er ikke stor. Han er nødt til at arbejde for at familien kan klare sig.
Lad eleverne digte videre på historien ud fra to scenarier:
Scenarium 1: Marvin får sin drøm opfyldt og bliver guide. Hvad skal der til for, at det kan lade sig gøre?
Scenarium 2: Marvin bliver ikke guide. Hvad sker der så? Ender han med at blive syg som sin far? Hvilke forhindringer gør, at han ikke bliver guide?

Lad eleverne reflektere videre over deres egen situation. De kan skrive eller fortælle om deres egne drømme om fremtiden. Hvad kan forhindre dem i at nå deres drømme?