Børn kan ikke være soldater - trin 2

Under krigen i Liberia blev mange børn tvunget til at kæmpe som børnesoldater. Også selvom det er ulovligt. Men når der er krig i et land, så hersker der en slags lovløshed.

Nogle af børnesoldaterne var kun seks år gamle. Mange børn blev kidnappet fra deres hjem og blev taget med af en af de militære grupper, der kæmpede i landet. Andre meldte sig selv som soldater eller blev tvunget af deres forældre.

Hvad vil det sige at være børnesoldat?

At være børnesoldat er ikke kun at kæmpe med våben. En børnesoldat er enhver dreng eller pige under 18 år, der tvunget eller frivilligt bliver brugt i en militær gruppe.

Børnene bliver brugt til mange ting. Det kan for eksempel være som soldater, der kæmper med våben, men de bliver også brugt til at gøre rent for soldaterne, til at lave mad til soldaterne eller til at bære tunge ting.

Fælles for dem er, at de udfører et stykke arbejde, som hjælper soldaterne til at kæmpe deres kamp. Uanset hvilke opgaver børnene bliver sat til, er de ofte vidner til grusomme ting. De ser mennesker blive slået ihjel, bliver tvunget til selv at slå mennesker ihjel, og de bliver ofte selv udsat for vold.

Mange børn i Liberia bærer på en mørk fortid - foto: Tine Harden

Børnene bliver enten tvunget eller melder sig frivilligt til at kæmpe som børnesoldater. Det kan være svært at forstå, hvorfor et barn melder sig frivilligt til at være børnesoldat, men mange børn bliver presset ud i situationer, hvor det kan være den eneste måde at overleve og få mad dagligt. På samme måde kan forældre blive tvunget ud i at melde sine børn til militær tjeneste, fordi de ikke har råd til at skaffe mad til deres børn.

FN beskytter børn

I Liberia kæmpede ca. 15.000 børn som soldater under krigen, og Liberia er ikke det eneste land, der bruger børn som soldater. Mange steder i verden kæmper børn side om side med voksne, selvom de slet ikke ved, hvad de kæmper for.

For at beskytte verdens børn har FN lavet noget, der hedder en børnekonvention. En konvention er et sæt regler. I FN’s børnekonvention står der blandt andet, at børn skal beskyttes, og at børn ikke må udføre arbejde, som er skadeligt, eller som forhindrer dem i at gå i skole.

Hvorfor bruger man så alligevel børn som soldater? Det er der mange grunde til. Når et land har været i krig længe, er mange af de voksne blevet dræbt. For at kæmpe videre har de militære grupper brug for nye soldater, og når de voksne er døde, så begynder de at rekruttere yngre og yngre soldater. Nogle militære grupper tager forældreløse børn med sig for at passe på dem, men langsomt bliver børnene en del af gruppen og begynder selv at deltage i forskellige opgaver og måske kæmpe som soldater. Militære grupper kan også finde på at rekruttere børn, fordi børnene ikke stiller så mange spørgsmål og kan være nemmere at overbevise.

FN's logo - foto: UN