Børn og krig - trin 1

Foto 1: I Liberia har der været krig i 14 år.
Den startede fordi menneskene i landet var uenige. Det forsøgte de at løse med vold.
Foto 2: Mange huse blev ødelagt.
Under krigen blev mange bygninger ødelagt. Og selvom krigen sluttede for 8 år siden, er mange huse stadig ikke blevet bygget op igen.
Foto 3: De fleste veje blev også ødelagt.
- og i dag er der kun meget få rigtige asfaltveje. Fra maj til oktober regner det meget i Liberia, og derfor bliver det næsten umuligt at rejse rundt i landet i bil.
Foto 4: Krigen var hård for børnene.
Mange børn mistede deres familier. Endnu flere børn kom ikke i skole, og fordi krigen varede 14 år, lærte mange børn aldrig at læse eller skrive.
Foto 5: Mange børn og deres familier måtte flygte.
På grund af krigen var det for farligt at blive boende i Liberia, og mange børn og deres familier flygtede til andre lande. Børnene måtte forlade det hjem, de var vokset op i, og de venner, de var vokset op sammen med.
Foto 6: I dag er krigen slut…
- og børnene i Liberia har det heldigvis meget bedre. Nu kan de igen lege på gaden, og mange er kommet i skole.

Foto: Tine Harden, Peder og Inge Boudigaard Nielsen, Welthungerhilfe, UNHCR.