Chimpansen - trin 2

I den tropiske regnskov og på våde græsstepper i Vest- og Centralafrika lever chimpansen. Chimpanser lever i mindre grupper, som er en del af en større flok på 35-60 aber. Chimpanseflokken er spredt over et stort område, og som fremmed abe skal man passe på med at bevæge sig ind på en chimpansefloks territorium. Chimpanser bliver nemlig godt gale i skralden, når det sker, og de vil gå langt for at forsvare deres territorium. Og man skal tage sig i agt for en vred chimpanse. Selvom chimpansen er mindre end en voksen mand, er den fire gange så stærk!

Chimpanser lever primært af frugt, nødder, frø og planter. Men chimpanser går heller ikke af vejen for termitter og insekter - ja indimellem spiser chimpanser endda også fugle, antiloper, småaber og andre mindre pattedyr.

Efteraber

Det er chimpansen, som har lagt navn til udtrykket ’at efterabe’. Chimpansen er nemlig er god til at observere både mennesker og andre chimpanser og så efterabe deres opførsel. Men vidste du, at chimpanser også er klar over, når vi mennesker efteraber dem? Hvis et menneske efteraber en chimpanse, vil chimpansen (hvis den ellers gider), lave nye bevægelser, og derved teste hvor længe mennesket efteraber den. Så næste gang du er i Zoo, kan du jo lige smutte forbi chimpanserne og prøve at efterabe. Hvis du er heldig, kan det være, at chimpansen begynder at teste, hvor god du er til det!

Mennesket er en værre abekat

Chimpansen er menneskets nærmeste nulevende slægtning. Vi skal meget langt tilbage i tiden for at komme tilbage til dengang, hvor mennesket og chimpansen blev splittet i to forskellige arter. Det skete for omkring fire millioner år siden.

Chimpansen er meget nysgerrig af natur - Foto: Thomas Lersch

Det er tydeligt at se, at der er mange lighedspunkter mellem chimpansen og mennesket. Chimpansen er nysgerrig, intelligent og social, og så er chimpansen et af de få dyr, som bruger genstande som redskaber. Men var du klar over, at chimpanser har hele 98,8 % af arvematerialet (DNA) tilfælles med os mennesker? Ja, faktisk er chimpansen i tættere familie med mennesket end med gorillaen. Det kan lyde vildt, når man tænker på, at der også er mange forskelle mellem mennesket og chimpansen.

Vi mennesker går eksempelvis altid oprejst, vi har meget mindre hårvækst, og vi har en større hjerne, som blandt andet gør os i stand til at tale. Men alle disse forskelle ligger altså i de sidste 1,2 %. Så hvis der er nogen, der siger, at du opfører dig som en abekat, så kan du altid skyde skylden på dine gener.

Det er ingen abefest at være truet

Mens der bliver flere og flere mennesker, bliver der færre og færre chimpanser. På 100 år er bestanden faldet med 90 %, og chimpansen er nu et truet dyr. I Liberia lever der omkring 3.300 chimpanser. En af de største trusler for chimpansen er fældning af regnskoven. Derudover er chimpansen også et eftertragtet bytte for krybskytter, som sælger chimpansens kød.

Det kan være svært for os herhjemme at forstå, hvordan nogen overhovedet kan få sig selv til at slå et truet dyr ihjel. Det hjælper måske lidt på forståelsen, hvis du husker på, at 85 % af Liberias befolkning er arbejdsløs, og mange aldrig har gået i skole. For at forsørge deres familie vælger mange derfor at jage truede dyr, selvom det ikke er lovligt, og selvom de slet ikke har lyst. Men de ved simpelthen ikke, hvordan de ellers skal skaffe penge. Så for chimpansen og for andre truede dyr i Liberia er det også vigtigt, at børn bliver sendt i skole og får en uddannelse.