Fred er et stort arbejde - trin 3

I 2003 fik Liberia langt om længe fred. 14 års borgerkrig var slut, og Liberia var på vej mod bedre tider. Men freden efter en borgerkrig kan være næsten lige så svær at leve under som under selve krigen.

Liberia havde fået fred, men landet lå i ruiner. Veje, hospitaler og skoler var ødelagte og 200.000 - 250.000 mennesker var blevet dræbt. Næsten halvdelen af Liberias befolkning var under 18 år, og mange af dem havde aldrig prøvet andet end at leve i et samfund i krig. De havde aldrig gået i skole, de havde måske mistet hele deres familie, og mange havde kæmpet som soldater under krigen.

Fred er en god ting, men fred kan også virke meget håbløst for en befolkning, der kun er vant til krig. Fred kan derfor være en meget skrøbelig tilstand, og krigen kan hurtigt blusse op igen.

Flygtninge vender hjem

Under borgerkrigen i Liberia blev en tredjedel af befolkningen drevet på flugt. Da krigen sluttede i 2003, kunne flygtningene vende tilbage igen, men mange af dem havde ikke noget at vende tilbage til. Nogle havde måske været væk siden krigens begyndelse, og deres tidligere hjem og grund var for manges vedkommende blevet overtaget af andre. I mange tilfælde af soldater, der følte, at de havde mere ret til grundene efter at havde kæmpet i krigen. Det var et problem, som hurtigt kunne få krigen til at blusse op igen. For hvordan skulle man beslutte hvem, der havde mest ret til grundene? De soldater, som havde kæmpet? Eller de mennesker, som havde boet på grundene hele deres liv, men som var blevet tvunget til at flygte under krigen?

Mange liberianske børn og unge har aldrig gået i skole - foto: Kasper Gabs

Børnesoldaterne efter krigen

Et andet problem var de mange børnesoldater og børn og unge, som aldrig havde oplevet andet end krig. De havde aldrig oplevet en hverdag med fred, så hvordan skulle de kunne forstå og leve i et fredeligt samfund?

Børn og unge er et lands fremtid, og derfor er det vigtigt, at der efter en krig som den i Liberia bliver gjort et stort stykke arbejde for at få denne gruppe tilbage til en normal hverdag igen. I krigsramte lande laver man derfor, efter krigens afslutning, programmer, der skal sørge for medicinsk – og psykologisk hjælp til de udsatte børn. Dog er der ofte ikke nok ressourcer til sådanne programmer, og mange børn og unge bliver derfor overset.

Generelt ønsker mange børnesoldater at vende hjem til deres landsby og blive genforenet med deres familie efter krigens afslutning. Men et stort antal kommer hjem til en forladt eller krigshærget by, og andre finder måske aldrig deres familie igen. Andre bliver udstødt af det samfund, de vender tilbage til på grund af de krigshandlinger, de har udført. For dem, der finder deres familie igen og har succes med det, er overgangen sjældent nem.

Livet som tidligere børnesoldat byder altså på mange udfordringer, og det kan føre til, at de tidligere børnesoldater aldrig kommer tilbage til en normal hverdag og i stedet opsøger nye konflikter. Alt sammen noget, der kan true freden i et land som Liberia.

Uddannelse er vejen frem

For at få de krigsramte børn og unge tilbage til en normal hverdag igen, er uddannelse en stor hjælp. Det er vigtigt, at de børn, som aldrig kom i skole på grund af krigen, nu får sig en uddannelse. På samme måde er det også vigtigt, at de børn, der er blevet født efter krigen, kommer i skole. Uddannelse er nemlig et godt redskab til fred. Samfund, der har et godt skolesystem, føler at de har noget at beskytte, og at de har en fremtid. Samtidig lærer børnene at løse konflikter på andre måder end med vold. De lærer om deres rettigheder og lærer at respektere hinandens forskelle. Alt sammen noget, der forbedrer mulighederne for at bevare fred.