General Butt Naked - trin 4

General Butt Naked var en af de store krigsherrer under borgerkrigen i Liberia. Han ledte en hær af soldater, Butt Naked Brigaden, som kæmpede nøgne i troen om, at det gjorde dem usårlige. Blandt soldaterne var også børn. General Butt Nakeds hær var ofte involveret i kannibalistiske aktiviteter, hvor de drak blodet og spiste de dræbtes organer. Faktisk har Butt Naked selv afsløret, at de drak blodet fra et uskyldigt spædbarn inden hver kamp.

Det, der adskiller ham fra de mange andre liberianske generaler er, at han har indrømmet at være ansvarlig for drabene på 20.000 mennesker i borgerkrigen. Han har også indrømmet, hvordan han rekrutterede børnesoldaterne og gav dem stoffer og alkohol, inden de skulle i kamp. Butt Nakeds hær var en af de mest frygtede. Han har selv beskrevet, hvordan de dræbte alle de så, og tilmed brugte de dødes hoveder som fodbolde.

I dag lever Butt Naked af at prædike - foto: Christian Damholt

Han går i dag under navnet Joshua Blahyi og er konverteret til kristendommen og lever af sin prædiken. Han trues ofte på livet, og kan pt. ikke bo i Liberia af fare for sit eget liv, og han er derfor gået i eksil. Blahyi har fortalt, at han som 11-årig blev præst i den stamme, han voksede op i, og at de ældre hele hans barndom forudsagde, at han ville blive en stor kriger. Som præst i stammen foretog han fra barns ben rituelle mord, og inden borgerkrigen, var han i en periode ansat som personlig præst og spirituel rådgiver for Samuel Doe, som kom fra den samme etniske gruppe som Blahyi.

General Butt Naked stillede frivilligt op, da præsident Ellen Sirleaf nedsatte en sandheds- og forsoningskomite, som skulle undersøge årsagerne til borgerkrigen, konsekvenserne af krigen, og hvem der kunne stilles ansvarlige.