CEIPA - skolen på markedet

29.06.2020

Esvin fortæller i LæseRaketten, at han er meget glad for sin skole. De lærer meget, og de har gode lærere. Her kan du få lidt mere at vide om skolen.

CEIPA og børnekonventionen

CEIPA blev startet i 1989 i byen Xela – Guatemalas næststørste by. Det var i slutningen af borgerkrigen. Formålet var at få godkendt Børnekonventionen i Guatemala. De begyndte med at støtte 15 børnearbejdere fra parker og markeder med mad og undervisning. Siden er CEIPA vokset og har i dag et stort program i mange kommuner omkring Xela.

Hector er en af lærerne på CEIPA. Han har selv været elev på skolen tidligere. Foto: Dorthe Nielsen

Skolen på markedet

Skolen ligger på markedet, fordi det er her, børnene er. Alle elever på skolen har et arbejde og gik ikke i skole, før de startede på CEIPA. Ud over de almindelige skolefag står børns rettigheder på skoleskemaet. Skolen har særlige klasser, hvor store elever får undervisning, der passer til deres alder. For eksempel går Esvin i 4. klasse, selv om han er 13 år. Alle børn på skolen tilhører maya-folkene k´iché og mam. Flere lærere og andre medarbejdere er også k´iché og mam og taler både spansk og de lokale sprog.

Forældrene er vigtige

Skolen forsøger at påvirke forældre og arbejdsgivere. De vil gerne overbevise dem om, at børnene ikke skal lave det hårdeste arbejde, og at der skal være tid nok til at gå i skole og læse lektier. Forældrene inviteres til at komme i ”forældreskole” og være i skolebestyrelsen.

CEIPA i tal

I de 25 år CEIPA har eksisteret, er mere end 8000 børn og unge kommet i skole. Mange af dem er fortsat i gymnasiet, og mange har fået en uddannelse. 700 børn er kommet væk fra noget af det mest skadelige børnearbejde. Og 4500 børn har fået en kortere arbejdsdag, så de kan gå i skole og har tid til lektierne.

Hvis I vælger at samle ind, støtter I:

• CEIPA – skolen på markedet. En gratis skole for børn, der arbejder på markedet og er blevet for gamle til at begynde i den lokale skole
  • Undervisningsmaterialer, der passer til elevernes baggrund, alder og sprog
  • Særlige klasser, hvor store elever kommer hurtigere igennem klasserne
  • Et måltid mad i løbet af skoledagen - for nogle børn er det dagens eneste måltid
  • Børns rettigheder - som skolefag, men også træning i at blive fortalere for børns rettigheder
  • Forældreskoler - forældre støttes i at bakke op om børnene og deres skolegang