Santa og hendes fætter, George.
Foto: William Vest-Lillesøe

Drenge og piger i Jordan

02.07.2020

Piger og drenge i skolen

I Danmark går piger og drenge i klasse sammen. I nogle skoler i Jordan er det almindeligt, at drenge og piger skilles ad, når de kommer i 3. klasse. På Munas skole går pigerne i skole om formiddagen. Drengene går i skole om eftermiddagen.

Kvinder og arbejde

I Jordan går de fleste børn i skole. Også pigerne. Men det kan være svært for piger at få et arbejde, når de er færdige med deres uddannelse. Mange kvinder arbejder ikke uden for hjemmet. I mange familier er det moderens opgave at lave mad, passe hus og børn. Faderens opgave er at gå på arbejde og tjene penge til familien. Det har der været tradition for i mange år, og det kan tage lang tid at ændre på. Det kan være svært at blive en del af samfundet, når man ikke arbejder.

Selvom det er svært, begynder flere kvinder at komme i arbejde uden for hjemmet. For eksempel Shaheds mor. Hun har kæmpet for at blive en dygtig advokat. Shahed ser meget op til sin mor. Shahed vil gerne være læge, så hun kan gøre en forskel, men hun ved, at det ikke bliver let.

Reemas i flygtningelejren, Za'tari. Foto: William Vest-Lillesøe

Verdensmål 5 – ligestilling mellem kønnene

Verdensmål 5 skal sikre, at mænd og kvinder har samme muligheder i forhold til skole og arbejde.

Verdensmål 5 skal også sikre, at kvinder har samme muligheder for at deltage aktivt i samfundet som mænd.

Eksempelvis skal kvinder have stemmeret. De skal også have mulighed for at sige, hvad de føler og mener højt.