Foto: William Vest-Lillesøe

Flugt fra Syrien

11.01.2021

Der er mere end 11 millioner mennesker på flugt fra krigen i Syrien. Det svarer til halvdelen af Syriens befolkning. De fleste flygter til nabolandene.

Jordan har taget imod mere end 662.000 registrerede flygtninge fra Syrien. Tallet kan være over 1 million, hvis man tæller dem, der ikke er registrerede, med. Det har store konsekvenser i et land som Jordan. (Opdateret 2021)

Rettighederne for dem, der flygter, er bestemt og beskrevet i Flygtningekonventionen. Der står også, hvad landene, de flygter til, skal gøre for at beskytte dem.

Før krigen i Syrien startede, gik næsten alle børn i Syrien i skole. Nu er over 5 millioner syriske børn på flugt. Over halvdelen af dem går ikke længere i skole.

Flygtningekonventionen

De Forenede Nationer (FN) vedtog Flygtningekonvention i 1951. Den definerer, hvad en flygtning er, hvad rettighederne er for fordrevne folk, og hvad stater er forpligtet til at gøre for at beskytte folk på flugt.

Flygtningekonventionen blev skabt for at sikre flygtninges ret til at søge beskyttelse i et nyt land, hvis de ikke var sikre i deres hjemland. Det var en reaktion på Anden Verdenskrig og nazisternes forfølgelse af jøder og andre minoriteter.

Der er også andre love og konventioner, der beskytter folk på flugt, herunder Menneskerettighedskonventionen.