Gadebørn i Guatemala

29.06.2020

Kontrasten er til at få øje på. Foto: Ole Loumann

I fattige lande lever mange børn på gaden. Især i de store byer. De slår sig sammen med andre børn. De prøver at klare sig uden en familie.

Gadebørn findes ikke i de mange statistikker. De går ikke i skole, og de er ikke registreret hos en arbejdsgiver. Gadebørns liv kan være meget forskelligt. Det, der er fælles for dem er, at de opholder sig på gaden det meste af dagen.

Hvad laver gadebørn?

De er på gaden for at skaffe mad. Hver dag er en kamp mod fattigdom og sult. Nogle gadebørn har en familie, som de kan tage hjem til. Andre er forældreløse eller er stukket af fra hjem med vold og misbrug. De finder ofte sammen i mindre grupper og sover på gaden eller i forladte bygninger.

Mange gadebørn lever af at pudse sko, sælge slik, vaske biler eller tigge. Der er også mange, der lever i kriminalitet og misbrug. De er måske med i bander. Nogle sælger narkotika. Andre børn sælger sig selv som prostituerede.

Skopudser i Chichicastenango, Guatemala. Foto: Dorthe Nielsen

100 millioner gadebørn

UNICEF, der er FN´s børnefond, mener, at der lever op mod 100 millioner gadebørn i verdens storbyer. Det kan være Rio i Latinamerika, Bombay i Indien eller Laos i Nigeria. Gadebørn lever et meget udsat og ubeskyttet børneliv.

Der er også gadebørn i Guatemala City. Ingen ved rigtig, hvor mange. Guatemala City er en af verdens farligste byer at bo i. Så det er hårde vilkår for gadens børn.

Får gadebørn hjælp?

I mange storbyer arbejder både udenlandske og lokale NGO`er for at skabe bedre forhold for grupperne af gadebørn. Et sted at sove, en voksen at tale med og et måltid mad kan være en stor hjælp. En af de vigtigste indsatser handler om at få børnene i skole. Det kan give en chance for at komme ud af fattigdommen og livet på gaden.