Guld og børnearbejde

I Sierra Leone arbejder mange børn i minerne. Det er et farligt og hårdt arbejde. Mange børn kommer ikke i skole, fordi de arbejder.

Det er farligt at arbejde i en guldmine. Børn arbejder i dybe huller og bruger kviksølv til at få guldet ud af mudderet. I Sierra Leone er mange børn nødt til at arbejde for at hjælpe deres forældre med at skaffe penge til mad. Mange af de børn, der arbejder i guldminerne, kommer ikke i skole. Det betyder, at de mister muligheden for en bedre fremtid.

Se den lille film, hvor du kan se, hvordan man bruger kviksølv til at udvinde guld.

Det kan være farligt at arbejde i en mine. For tre år siden faldt en guldmine i Sierra Leone sammen. Mere end 200 mennesker døde.

I de mindre guldminer i Sierra Leone bliver folk ofte ansat som det, man kalder daglejere. Det vil sige, at det ikke er et fast arbejde, men at de bliver ansat én dag ad gangen. Arbejdsvilkårene er ofte dårlige og sikkerheden i minerne, er der ingen der holder øje med – derfor kan der ske ulykker som den, der skete i 2010. Her blev mere end 200 mennesker, voksne og børn, dræbt, da en guldmine styrtede sammen i Sierra Leone.

Dem, der arbejder i minerne, har sjældent en uddannelse, og de tjener kun et par kroner om dagen.

Fordi folk i Sierra Leone er fattige og hver dag kæmper for at skaffe penge til mad, er det nemt at udnytte dem. Når man er fattig og ikke har nogen uddannelse, er det svært at kræve sine rettigheder.