Hvad er Niños y Jóvenes?

17.10.2020

Prisilla foran det store grafitti-billede ved indgangen. Foto: Dorthe Nielsen

Niños y Jóvenes er den forening, som Prisilla har haft kontakt med i mange år, og som har hjulpet og støttet hende.

Foreningen blev grundlagt i 2005. Den tilbyder undervisning og støtte til børn og unge fra de fattige kvarterer i Guatemala City. Det gælder især de dele af byen, hvor der er mest kriminalitet og vold.

Undervisning og selvværd

Undervisningen består af almindelige skolefag og forskellige praktiske håndværksfag. Derudover arbejder de unge med deres eget selvværd og med at finde værdier, som kan give dem mulighed for at ændre på deres eget og lokalsamfundets liv.

Prisilla og Sofia får en snak. Foto: Dorthe Nielsen

Nogle af de centrale begreber er: retfærdighed, solidaritet, ansvar og ligestilling. Foreningen håber, at den kan være med til at ændre på nogle af de voldelige og kriminelle mønstre i de fattige familier.

Prisilla: "Skolen var mit helle."

Som du kan læse I LæseRaketen, har Niños y Jóvenes betydet meget for Prisilla. Det gælder ikke mindst Sofia, som hun har en meget nær relation til. Prisilla har klaret sig rigtig godt i skolen og håber, hun får mulighed for at uddanne sig til journalist.

Fakta:

Egentlig hedder foreningen: "Niños y Jóvenes con Futura." Det betyder: Børn og unge for fremtiden.