Foto: Arne Simonsen

Ikke lige adgang til uddannelse

02.07.2020

I dag kommer flere børn og unge i skole i Guatemala end for bare 10 år siden. 4 ud af 5 børn bliver indskrevet i grundskolen. Det er en positiv udvikling. Der er dog stadig stor ulighed i uddannelsessystemet.

Selvom det er gratis at gå i skole i Guatemala, koster det en familie penge at sende et barn i skole. Der skal betales for skoleuniform, bøger, kladdehæfter og for at gå til eksamen. Ikke alle familier har råd til disse udgifter. Derfor må nogle fattige familier vælge ikke at sende deres børn i skole. Eller måske sender de kun ét barn i skole. Resten må blive hjemme og hjælpe familien, og får derfor aldrig en uddannelse.

En stor del af den oprindelige mayabefolkning bor på landet. Mange landsbyer i Guatemala har svært ved at skaffe uddannede lærere, fordi de ligger så langt ude på landet. Det betyder, at undervisningen på landet i mange tilfælde varetages af en lærer, der ikke er uddannet.

Det er disse forhold, der gør det sværere for fattige børn fra landet at få en god uddannelse.