Kan diamanter bekæmpe fattigdom?

Sierra Leone er et fattigt land. Her mangler skoler og hospitaler. Men Sierra Leone har diamanter. Tænk, hvis landet selv fik alle pengene fra diamanterne. Så kunne de bygge skoler, så alle børn i landet kom i skole.

Diamanterne i Sierra Leones undergrund kunne give landet store muligheder. Pengene fra diamanterne kunne bruges til at hjælpe folk i Sierra Leone ud af fattigdom. Der kunne for eksempel bygges skoler, veje og hospitaler, som landet mangler.

Sierra Leone har en blodig historie. Borgerkrigen har sat sine spor. I dag er landet et af verdens fattigste. Men Sierra Leones undergrund gemmer på værdifulde mineraler, der kan være med til at betale for udvikling og bedre levevilkår for landets befolkning.

Sierra Leone får kun en lille del af de penge, der tjenes på landets diamanter. Da Sierra Leone er et fattigt land, er det ofte store udenlandske selskaber, der investerer i mineindustrien. Og det er dem, der tjener pengene.

Mere end 150.000 mennesker arbejder i minerne. Der sælges årligt diamanter for en værdi af ca. 700 millioner kroner til andre lande. Sierra Leone beholder kun omkring 3 % af indtægterne.

Hvis Sierra Leone selv skal have større del i pengene fra diamanterne, kræver det flere ting.

De skal have hjælp til selv at kunne drive store mineselskaber. Og så skal der arbejdes for, at Sierra Leone ikke bliver snydt af store udenlandske mineselskaber. Det skal sikres, at de betaler en del af overskuddet til Sierra Leone – blandt andet gennem skat. For at kunne gøre disse ting, kræver det blandt andet, at folk i Sierra Leone får en uddannelse.