Kolonimagt og uafhængighed

Historiske billeder fra Sierra Leone

Foto: John Leigton og John Atherton

Sierra Leone har været en koloni. Det betød, at folk skulle betale penge til Storbritanniens konge. Landet blev frit i 1961. Desværre begyndte folk at slås om magten i landet.

Freetown, der er landets hovedstad, blev en britisk koloni i 1808 og i slutningen af 1800-tallet var hele Sierra Leone en koloni. Når et område er en koloni, betyder det, at de lokale folk skal betale skatter til kolonimagten.

I Sierra Leone måtte folket betale leje til den engelske konge for at bruge jorden til landbrug. Sierraleonerne måtte ikke selv hverken købe eller sælge land. Og hvert år skulle de betale fem shilling til koloniherrerne i hytteskat, for at have et hus at bo i.

I 1961 blev Sierra Leone uafhængigt af Storbritannien. Ved det første demokratiske valg i Sierra Leone fik landet sin egen premiereminister. Han døde tre år senere, og så gik det galt.

De næste 27 år var der mange uroligheder i landet. De politiske ledere fik deres modstandere slået ihjel. Der var korruption, og folk, der arbejdede i diamantminerne, fik ikke del i de mange penge fra diamanterne. Skolelærere fik ikke løn, og skolerne lukkede. Børn og unge fik ikke nogen uddannelse eller noget arbejde.

I 1991 brød borgerkrigen ud i Sierra Leone.