Korruption

Korruption er, når folk med penge betaler for at få noget, de ikke har ret til. Eller når man betaler for at slippe for eksempelvis en straf. Det kan også være politikere, der tager af folkets penge. I fattige lande som Nicaragua, er der ofte meget korruption. Det betyder, at dem med penge kan købe sig til næsten hvad som helst. Det er næsten altid de fattige, der betaler prisen. Her kan du læse et par eksempler på, hvad korruption kan være.

Pigen, der pludselig fik bedre karakterer i skolen

Lisa får meget dårlige karakterer i skolen. Hendes mor går hen og snakker med læreren, og giver læreren nogle penge. Næste gang Lisa får sine karakterer, er de meget bedre. Det kaldes korruption, når man giver nogen penge for at få noget, man ikke har ret til.

Manden, der slap for en bøde og en hospitalsregning

To brødre leger på den lille grusvej tæt ved, hvor de bor. Pludselig kommer en bil. Den kører stærkt, og manden der kører bilen, er fuld. Han kører ind i den ene af drengene. Drengen brækker begge ben og skal på hospitalet. Nogle naboer ringer til politiet. Manden i bilen taler med politiet, og uden at nogen ser det, giver han politiet nogle pengesedler. Politiet kører igen uden at gøre noget og uden at hjælpe drengen. Manden slipper for en bøde, og drengen må selv betale for at komme på hospitalet. Det kaldes korruption, når man giver penge, og dermed slipper for en straf.

Politikeren, der stjal fra sit folk

Den tidligere præsident i Nicaragua, Arnoldo Aleman stjal rigtigt mange penge fra statskassen. Det er de penge, der skal bruges til veje, skoler, hospitaler osv. Han blev selv meget rig, og det var de fattige i Nicaragua, der betalte prisen. Det kaldes korruption, når politikere stjæler folkets penge, der skulle være brugt til at gøre livet bedre for landets borgere.