Foto: Troels Hansen, Danwatch

Amma graver guld

Amma er 11 år og bor i Ghana. Ghana ligger tæt på Burkina Faso. Amma arbejder i en guldmine. Det er et farligt arbejde, men hun må hjælpe sin familie med at skaffe penge til mad.

”Hver dag arbejder min mor og jeg i guldminen. Jeg arbejder flere timer om dagen i dybt mudder. I minen leder vi efter guldstøv” fortæller Amma.

Amma er 11 år og bor sammen med sin gravide mor og fem søskende. De bor på en kakaoplantage, hvor hendes far arbejder.

Hver morgen går Amma og hendes mor hen til minerne. De skal spørge det lokale minefirma, om de må lede efter guldrester i minen. De guldrester, som de finder, kan de sælge. De tjener mellem 7 og 50 kroner om dagen. Det er ikke mange penge, når hele familien skal mættes. Udover arbejdet i minen hjælper Amma til i huset og passer sine søskende.

I Ghana arbejder 2,7 millioner børn i stedet for at gå i skole. De er børnearbejdere. Mange af dem arbejder i miner. Arbejdet i minerne er farligt. Minerne er dybe huller i jorden. De kan styrte sammen eller blive oversvømmet. Tidligere på året døde 17 mennesker, fordi en mine styrtede sammen. Minen, der styrtede sammen, lå tæt ved den mine, hvor Amma og hendes mor arbejder.

De guldrester, som Amma og hendes mor finder, er bittesmå stykker guld på størrelse med sandkorn. For at kunne samle det bruger man kviksølv. Kviksølvet får guldresterne til at hænge sammen. Det er farligt at arbejde med kviksølv. Det kan skade kroppen og er også farligt for naturen. Arbejdet i minen er altså også farligt for Ammas sundhed.

Amma er droppet ud af skolen for at hjælpe sin familie, så de kan tjene penge til mad. Familien håber, at Amma en dag kan vende tilbage til skolen, så hun kan få en uddannelse.

Børnearbejde i Ghanas guldindustri

I Ghana bliver der hvert år udvundet omkring 22 ton guld. Det gør Ghana til den anden største producent af guld i Afrika. Guldet bliver smeltet sammen med guld fra andre mineområder og solgt til udlandet. Her bliver det brugt til smykker og i elektronik som computere og mobiltelefoner.

Når man køber en telefon, er det svært at vide, om der har været børnearbejdere med til at finde det guld, som er i telefonen. På det globale marked kan man ikke spore oprindelsen af guldet, og derfor kan forbrugerne ikke vide, om det produkt, de har i lommen, indeholder børnearbejdet guld. De store mobilmærker kan ikke garantere, at de ikke bruger guld fra Ghana eller andre lande med børnearbejde.

Børnearbejde i miner anses for at være blandt de værste former for børnearbejde. Der er blandt andet mange børn, der arbejder med kviksølv, som kan lamme centralnervesystemet.

De fleste børnearbejdere i minerne tjener kun mellem 5 og 20 kroner om dagen. Der er mangel på gode skoler i mineområderne, og hvis børnene ikke har mulighed for at få en uddannelse af god kvalitet, så vil de eller deres forældre ofte lade dem arbejde i stedet.

Der er mange i verden, der arbejder for at bekæmpe børnearbejde. Det handler om at få store virksomheder til at sikre, at de ikke bruger børnearbejde. Det handler også om at lave internationale regler, de gør det svært at bruge børnearbejde.

Børn har nemlig ret til et børneliv. Et liv, hvor de kommer i skole, og har tid til at lege. Det står i Børnekonventionen, som kan siges at være verdens børns grundlov.

Historien om Amma er fra 2013