Pigerne fra Kondebaia på tur

I LæseRaketten kan I læse historien om Musu fra landsbyen Kondebaia. Hun er en af de piger, som har været med i en pigeklub. Fra hendes landsby er der tre andre piger, som også har været med i klubben.

De tre er Mansor, Banbeh og Sareh – de har ligesom Musu også store drømme om fremtiden. De vil gerne være sygeplejerske, læge og sagfører.

Hvad er en pigeklub?
En pigeklub i Sierra Leone er ikke en fritidsklub – selv om det godt kan lyde sådan. Det er mere en uddannelses-klub. Klubberne samarbejder med landsbyer og familier, så pigerne får lov til at blive i skolerne. Desuden arrangerer klubberne en særlig tur for pigerne fra landet. De kommer med til en stor by og møder kvinder, der har uddannelse og job, så pigerne med egne øjne ser nye muligheder.

Mange piger i Sierra Leone bliver taget ud af skolen for at blive gift, når de er meget unge. De kommer til at passe hus, marker og børn. Pigeklubberne kan være med til at inspirere både pigerne og deres familier.

Sierra Leone er et fattigt land, og der er brug for både piger og drenge med en god uddannelse for at bygge landet op.