Sheyron

Sheyron Gonzales er syv år og går i 1. Klasse i Orinocos skole.

I skolen kan han godt lide at læse og skrive på engelsk og garífuna.

Hans bedste ven hedder Steven, og han er også syv år. De to drenge elsker, når der er fart på.

I frikvartererne leger de helst tagfat og spiller fodbold.

Når Sheyron kommer hjem fra skole, leger han videre med sine venner. De spiller fodbold.

Hans største fodboldidol kommer også fra Orinoco, og han hedder Kerny.

Kerny er rigtig god til fodbold, så Sheyron går tit hen for at se, når de store drenge spiller.

Han håber, at han selv engang kan blive lige så god. Derfor øver han sig meget.

Skal lære hvor man kommer fra

Sheyrons mor hedder Shana, og hun er rigtig glad for, at hendes dreng lærer garífuna i skolen. I Orinoco har garífunasproget nemlig haft det rigtig svært, fordi der engang kun blev undervist på engelsk og spansk i skolen.

Men nu vil garífunaerne i Orinoco have deres eget sprog tilbage.

Det betyder, at alle børnene skal lære at læse og skrive garífuna i skolen. De bliver også undervist i garífunaernes kultur og historie.

Mange ritualer

"Det spiller en stor rolle for mig, at mit barn lærer om vores kultur. Han skal vide, hvor han kommer fra og lære om sine forfædre. Vi har vores mad, vores danse, vores sprog og vores tøj. Vi har også forskellige ritualer, som ikke ligner nogen andres," fortæller Shana

Da Shana var lille, blev børnene ikke undervist i garífuna i skolen. Derfor er hun selv ved at lære sproget, selvom hun nu er voksen.

Stolt af kultur

Garífunaerne i Orinoco har fået kontakt til flere af deres slægtninge i landene Honduras og Belize, som også ligger i Mellemamerika. IBIS hjælper garífunaerne i Orinoco med at lære sproget og kulturen igen og skabe kontakt til andre garífunasamfund.

"Uden vores kultur er vi ingenting. Det er den, der viser, hvem vi virkelig er. Jeg håber, at min søn vokser op som en person, der er stolt af sin kultur. Jeg håber, at han vil tale om sig selv som garífuna i fremtiden. Han skal have en god uddannelse og lære at respektere andre mennesker," siger Shana.

Foto: Kathrine Dalsgaard og Helle Gudmandsen

Se filmen hvor Sheyron synger på første skoledag