Sierra Leone i dag – demokrati og høvdinge

11.10.2016

I Sierra Leone har man demokrati. Det betyder, at folket bestemmer.

Sierra Leone er en republik. Det betyder, at man vælger, hvem der skal styre landet ved demokratisk valg. Demokrati betyder folkestyre. I et folkestyre stemmer borgerne i et land om hvilke politikere, der skal regere landet. Det er ikke alle steder i verden, folk har denne ret.

I Danmark har vi haft demokrati i mere end 150 år (siden Grundloven blev indført i 1849). Retten til medbestemmelse i Danmark er en del af de flestes liv. På skolen har I sikkert et elevråd. Det kan man kalde for skolens demokrati. Det er her, I som elever, har mulighed for at få indflydelse på ting. Måske har I prøvet at stemme om, hvem der skulle sidde i elevrådet? Eller stemme om ting som elevrådet gerne ville lave på skolen?

I Sierra Leone har de kun haft demokrati i ca. 50 år. En stor del af de 50 år har været præget af krig og uroligheder. Det betyder, at mange ting ikke fungerer lige så godt som i Danmark. Man kan sige, at de har et ungt demokrati, der stadig er ved at blive opbygget. Siden borgerkrigen sluttede, har Sierra Leone haft to fredelige demokratiske valg, så de er på vej til at opbygge deres demokrati, men det er stadig lang vej. Der er mange skoler, hvor eleverne ikke er med til at bestemme.

En cola-nød fra høvdingen

Når man møder er en høvding, hilser man pænt på ham. Det er tradition, at man som gæst får en cola-nød af høvdingen. Cola-nødder gror i Sierra Leone og indeholder koffein, som også er i kaffe. Nødden smager bittert og giver energi.

Høvdinge

I Danmark har vi Folketinget, og så har vi kommunale politikere. Det er dem, der bestemmer i de forskellige byer, og som bliver valgt ved kommunalvalg. I Sierra Leone har de udover deres valgte politikere også høvdinge.

Høvdinge er med til at bestemme i deres lokalområder. De kan også lave specielle regler, der gælder for deres landsby. Man kan sige, at høvdinge stadig har meget magt i Sierra Leone i dag.

I lokalområderne anses høvdingene for meget vigtige personer. Hvis man kommer og besøger en landsby i Sierra Leone, er den første man skal hilse på deres høvding. Høvdingene bliver ikke valgt demokratisk.