Skolen i Guatemala og Danmark

Sidst ændret
29.06.2020

I Guatemala er det ikke alle børn, der går i skole. 4 ud af 5 børn starter i skolen.

Pige fra privatskole i Guatemala City. Foto: Julie Dalsgaard Knudsen

Skoleuniformer

I Guatemala skal eleverne have skoleuniform på. I Danmark bestemmer eleverne (eller deres forældre) hvilket tøj, de har på i skolen. Både skoleuniformerne og tøjet betales af forældrene.

Koster det penge at gå i skole?

Det er gratis at gå i skole både i Guatemala og i Danmark. I Guatemala betaler forældrene for bøger, hæfter og blyanter. I Danmark er bøger og hæfter gratis, men eleverne køber selv blyanter til penalhuset. I Guatemala har fattige familier ikke altid råd til skoleuniformer, bøger mv.

Er der forskel på fagene?

Det kan godt være svært, at forstå et skoleskema på spansk. Mange fag er helt de samme. I begge lande har eleverne matematik, læsning, skrivning, stavning, engelsk og idræt. Nogle fag er også forskellige.

Eksamen

I Guatemala går eleverne til flere eksamener end i Danmark. Hvert år i grundskolen afsluttes med en eksamen. For at kunne rykke op i næste klasse skal man bestå eksamen. I Danmark har eleverne forskellige prøver, men det er først efter 9. klasse, at danske elever skal til Folkeskolens Afgangsprøve.

Camilos skoleskema

Her får du lidt hjælp til oversættelsen. Det er Camilos skema i 6. klasse:

• Matemáticas - matematik
  • Lectura - læsning
  • Inglés - engelsk
  • Ortografia - stavning
  • Caligrafia - skrivning
  • Nogle af de fag, vi ikke kender så godt: Communicación (y Lenguaje) - kommunikation og sprog,
  • Ciencias - videnskab
  • Valores - værdier
  • Sociales - samfundsfag

Ordet Horario betyder egentligkøreplan, men også skema.

I kan se, hvordan man siger ugedagene fra mandag til fredag på spansk. Ordet Recreo betyder frikvarter.

Se Camilos skoleskema

Print Camilos skoleskema