Teïdo er hyrde

06.01.2021

Det er Teïdos arbejde at passe familiens dyr. Han er otte år. Hver dag passer han dyr sammen med de andre børn i landsbyen.

Teïdo bor sammen med sin familie i en landsby i det nordlige Burkina Faso. Landsbyen hedder Banquel. Den ligger tæt på grænsen til nabolandet Niger. Alle landsbyens familier lever af landbrug og af deres dyr.

Teïdo fortæller

Teïdo sammen med vennerne Hamdou og Ali Foto: William Vest Lillesøe

Det er mig, der passer vores dyr. Vi har tre køer og en kalv og otte geder. Hver dag tager jeg dyrene med ud, så de kan finde noget at spise. I min landsby passer vi dyrene sammen. Vi er mange hyrder, der mødes hver dag. Vi hjælper hinanden. Vi står tidligt op. Når det er lyst kl. seks, går vi afsted.

Det er meget varmt at løbe rundt og passe på dyrene. Så det er rart at holde en pause i skyggen. Vi har en hyrdestav og en flaske vand med. Vi binder flasken fast på staven – det er nemmest. Selv om vi står under træet og snakker, så ved vi altid, hvor dyrene er. Det er bare noget, vi ved. Vi kender vores egne dyr. Måske ligner de hinanden, men vi kender dem alligevel. Mit favoritdyr er vores sorte ko. Den er så flot.

Gederne kan faktisk klatre i træer for at finde de bedste grønne blade Foto: William Vest-Lillesøe

Lige nu har dyrene nok at spise. Det er, fordi det har været regntid. Så nu er planterne grønne. Men i den tørre tid er det svært for dem at finde føde. Så må de gå længere væk for at lede, og vi må følge med. Vi går mange kilometer hver dag sammen med dyrene.

Teïdo går ikke i skole

Teïdo fortæller, at ingen i hans familie har gået i skole. Hverken hans far, mor eller søstre. Men der er andre børn i landsbyen, som går i skole. Og Teïdo kunne rigtig godt tænke sig at lære at læse og skrive.

Hans bedste ven Bassirou går i skole. Skolen ligger tre kilometer væk, og Teïdo kunne bare følges med de andre børn derhen. Han håber, hans far giver ham lov til at starte i skolen. Men som han siger: "Jeg ved ikke, hvem der skal passe gederne, hvis jeg skal gå i skole hver dag."