Uddannelse i Burkina Faso

13.01.2021
(Opdateret i 2021)
Mange børn får ikke en god uddannelse i Burkina Faso. Mange kan ikke læse og skrive.

Foto: Lotte Ærsøe

• Omkring 50 % af den voksne befolkning kan læse. Blandt kvinderne er det kun 1 ud af 3, der kan læse og skrive. Af de unge (15-24 år) kan 58 % læse og skrive..
  • Burkina Fasos uddannelsessystem er både i indhold og opbygning en arv fra kolonitiden. Det betyder, at sproget i undervisningen er fransk. Mange familier på landet taler kun deres lokale sprog.
  • Man regner med, at 2 ud af 5 børn i Burkina Faso mellem 5-14 år er børnearbejdere. Rigtig mange af dem arbejder i landbruget.

Selvom det er gratis at gå i skole i Burkina Faso, er der mange familier, der ikke har råd til at sende deres børn i skole. Det koster penge at købe bøger, hæfter og blyanter. Og når børnene er i skole, kan de ikke arbejde i marken, passe dyr eller lave husarbejde.

78 % af alle  børn i skolealderen er skrevet ind i skolen. Men mange børn kommer ikke i skole hver dag. De må blive hjemme og hjælpe familien eller arbejde for at tjene penge, så familien kan klare sig. Det betyder for mange af dem, at de ikke lærer at læse og skrive.

Kvaliteten i skolerne i Burkina Faso er ofte ringe. Der er mange elever i hver klasse og ikke nok bøger. Mange lærere er ikke uddannet til at undervise.

Madrassaerne - de muslimske skoler

I det nordlige Burkina Faso går mange børn i skole i madrassaerne. Her lærer de udover de almindelige skolefag også arabisk. Og de lærer at læse koranen. Madrassaerne er mest udbredt mod nord, hvor de fleste muslimer bor.

I portrættet af Hamidou kan du få mere at vide om de muslimske skoler og se en film fra Hamidous skole.