Foto: Ole Loumann

Uddannelse skaber udvikling

29.06.2020

Fakta

I år 2000 underskrev 164 lande, også Danmark, Dakar Erklæringen, som handler om Uddannelse for Alle.

• Tilbud til de yngste: dårligt stillede børn skal have mulighed for at komme i en førskole
  • Alle børn i skole: alle børn sikres adgang til gratis grundskoleuddannelse af god kvalitet
  • Uddanne unge og voksne: unge og voksne sikres lige adgang til faglig og praktisk undervisning
  • Halver analfabetismen: for at bekæmpe analfabetisme skal unge og voksne tilbydes skolegang
  • Piger i skole: der skal arbejdes for ligestilling mellem kønnene i skolerne, så flere piger fuldfører en grunduddannelse af god kvalitet
  • God kvalitet: undervisningen skal forbedres, så alle får et større udbytte af undervisningen. Alle lande har pligt til at sørge for, at børn kan komme i skole. Alligevel er der børn i fattige lande som Guatemala, der ikke får en uddannelse.

Uddannelse er en menneskeret. Alle børn i verden har ret til at komme i skole. Der er stadig 57 mio. børn, der ikke går i skole.

Retten til uddannelse er en menneskeret i sig selv. Hvis man har en uddannelse er det lettere at forstå, og forsvare andre menneskerettigheder.

Hvis man ikke kan læse, skrive og regne, kan det være svært at deltage aktivt i et samfund. Uddannelse gør mennesker bedre i stand til at bestemme over deres eget liv, og hjælpe deres familier.

Der er derfor god grund til at arbejde for, at ALLE verdens børn kommer i skole og får en god uddannelse. Det er godt for både børnene, deres familier og samfundet.

Sydafrikas tidligere præsident, Nelson Mandela, sagde: “Uddannelse er det mest magtfulde våben, du kan bruge, hvis du vil ændre verden”.