Undervisning i sundhed

Sierra Leone er et fattigt land. Der er ikke nok læger og hospitaler. Det er vigtigt at undgå at blive syg. Derfor har de et fag i skolen, der handler om sundhed.

Faktisk hedder faget life-skills – det betyder livs-færdigheder – men sundhed er nok det danske ord, der passer bedst. I Sierra Leone går piger og drenge i samme klasse, men i faget sundhed er de delt op i pige- og drengeklasser. De har faget i 5. og 6. klasse, og det er en sygeplejerske, der underviser.

I timerne taler de om:

• Personlig hygiejne
  • Rene toiletter – I Sierra Leone bor de fleste mennesker i huse uden vand og el. Så der er ikke træk-og-slip toiletter, som vi kender.
  • Hvordan man beskytter maden, når der heller ingen køleskabe er.
  • Tøjvask
  • Miljøet – hvordan passer man på omgivelserne, samler affald sammen og holder landsbyerne rene.
  • Hvordan de undgår, at pigerne bliver gravide

De fortalte, at de har lært rigtig meget i timerne. Det er alt sammen noget, de kan bruge i deres hverdag. De er glade for faget. De har fortalt mange ting videre til deres forældre. Og deres forældre tager det alvorligt og vil gerne lytte til dem.

Alle fire piger vil gerne fortsætte med at gå i skole og få en uddannelse.

En sygeplejerske underviser pigerne i sundhed. Hun er meget tilfreds med deres svar på vores spørgsmål. ”De har lært meget,” nikker hun. Hun har været sygeplejerske i 18 år og har været på mange kurser. Hun underviser også voksne og skolelærere. Hun fortæller, at der er tre sygeplejersker, som arbejder med undervisningen. De passer også deres almindelige arbejde. De har en klinik, hvor folk kommer hen, når de selv eller deres børn er syge.

IBIS støtter sundhedsundervisningen og uddannelse af sygeplejersker, der kan undervise i sundhed.