Liberianske ritualer - trin 2

Som du kan læse under Liberias historie,er Liberia blevet påvirket af amerikansk kultur, fordi de frigivne slaver fra Amerika bosatte sig i Liberia. Det betyder blandt andet, at mange Liberianere er kristne og går i kirke. De fejrer også jul og Thanksgivning, ligesom man gør i USA. Men alligevel er der mange steder i Liberia, hvor indbyggerne har nogle helt særlige ritualer, som har med traditionel vestafrikansk tro at gøre.

Maskedans

I Liberia har man en helt særlig dans, hvor danserne har masker på. Maskerne er lavet af ting fra naturen eksempelvis træ, grene, strå, muslinger, fjer og skind. Maskedansen er en meget spirituel dans, og masken skal hjælpe med at få kontakt til forfædre, ånder eller guddommelige væsner. De forskellige etniske grupper har forskellige masker og ritualer omkring maskedansen.

Masker kan hjælpe med at få kontakt til ånder - foto: Lotte Ærsøe

Gio-folket, som bor i det nordlige Liberia, kalder deres maske ”Dan-Masken”. De bruger den ved særlige ceremonier og festlige lejligheder. Den bruges især til en overgangsceremoni, hvor drenge bliver ”optaget” i mændenes rækker. Maskedanserne danser en meget kompliceret dans, hvor hænder og fødder skal bevæges på en bestemt måde til trommerytmerne. Også for Gloa-, Vai- og Mendi-folket bruges maskedansen til at markere en overgang fra barn til voksen. Børnene får i disse grupper undervisning, der skal lære dem at blive voksne. Det foregår i noget, de kalder ”bush-schools”. Når maskedansen opføres, får barnet den sidste velsignelse, inden voksenlivet begynder.

Den dansende djævel

Der findes også en maske, hvor danseren bliver vild, når masken tages på. Der er altid en mand bag denne maske. Den færdes lige hvor den vil, og beder om lige, hvad den vil. Som regel penge. Den er altid ude på ballade, og derfor kaldes den ”frisky devil”, hvilket betyder ”sprælske djævel”. Den dansende djævel vandrer rundt i landsbyerne, og børnene er meget bange for den og løber indenfor, når den kommer.

Overgangsritualer

Et overgangsritual handler om overgangen fra en periode i menneskers liv til en ny periode. Det kan være overgangen fra barn til voksen, ugift til gift, levende til død osv. Overgangsritualer findes i alle samfund og religioner. Ligesom i Danmark er der i Liberia særlige overgangsritualer, som man udfører, når en person dør.

I forbindelse med dødsfald er ritualerne forskellige alt afhængig af, hvilken religion man tilhører. Mange steder i Liberia holder man en kirkeceremoni med en præst, når der er en, der skal begraves. Det er også meget meget udbredt, at liberianerne holder en ceremoni 40 dage efter, atpersonen er død. Denne ceremoni indeholder underholdning med sang og dans for eksempel maskedans og et meget stort måltid. Til denne ceremoni slagtes en ko, som ofres til guderne. Der er mange fattige mennesker i Liberia, som derfor ikke kan følge denne tradition.