Liberias historie - trin 2

For at forstå kulturen og samfundet i Liberia i dag, må vi starte med en rejse meget langt tilbage i tiden. Helt tilbage til 1800-tallet. Liberia har nemlig en meget unik historie, som på godt og ondt har påvirket det Liberia, som I kan lære at kende her på hjemmesiden.

Kolo-hvaffor-noget?

Liberia er et af de få lande i Afrika, som officielt set aldrig har været koloniseret. Ordet koloni forbinder I måske med noget sjovt, nemlig en lejrskole. I har måske været på koloni med skolen, eller da I gik i Børnehave. Men ordet koloni er ikke noget positivt for alle mennesker. At et land er en koloni betyder nemlig, at der er et andet land, der bestemmer over landet. Når man bestemmer over et andet land, bestemmer man også over de mennesker, der bor i landet. Indbyggerne er altså en form for slaver for et andet land. Liberia har aldrig været en koloni, men alligevel har befolkningen i Liberia ikke altid kunnet bestemme over sig selv. Faktisk har der i rigtig mange år været nogle få mennesker, der har bestemt over hele landet. Nu skal du høre, hvordan det skulle gå til.

Frigivne slaver tager magten

For mange, mange år siden, i 1822 for at være præcis, blev Liberia bosat af frigivne slaver fra Amerika. Disse mennesker havde været slaver i Amerika, men var blevet sejlet tilbage til Afrika, hvor de oprindeligt kom fra. Disse mennesker skulle have et nyt sted at bo, men man havde ikke tænkt på, at der faktisk boede en masse oprindelig folk i forvejen. Eller også var man ligeglad. De oprindelige folk havde boet der i flere tusinde år. De var delt op i forskellige stammer, som talte forskellige sprog. De frigivne slaver tog de oprindelige folks land og ville gerne bestemme over Liberia. De lavede en uafhængighedserklæring, og Liberia blev en uafhængig republik i 1847. Det kan måske være lidt svært at forstå, men det betyder bare, at Liberia blev til et rigtigt land og ikke bare var et stykke land, som nogle mennesker boede på. Liberia fik sit navn, fordi ”liber” betyder fri. Men som I lige har hørt, var det slet ikke alle, der var frie.

De oprindelige folk siger STOP

I over 150 år var det de frigivne slaver og deres efterkommere, der bestemte over Liberia, selvom der slet ikke var særlig mange af dem, i forhold til hvor mange oprindelige folk der var. I 1980 sagde en af de oprindelige folk stop og udnævnte sig selv til landets nye leder. Men desværre blev det ikke bedre at leve i Liberia af den grund. Det blev i stedet starten på mange år med borgerkrig, som I kan læse meget mere om under temaet Krig og Fred

Vi kan lære rigtig mange ting af Liberias tidlige historie. For eksempel kan man her på siden se mange eksempler på, at de frigivne slaver fra Amerika, har påvirket Liberias kultur og samfund. Samtidig er kulturen også influeret af oprindelige grupper, som har deres egne traditioner og ritualer.