Livet som flygtning - trin 2

Under krigen i Liberia blev mange mennesker nødt til at flygte, fordi det var for farligt at blive i Liberia. En tredjedel af de mennesker, som bor i landet, måtte forlade deres hjem, deres familie og de venner, som de havde boet tæt på hele deres liv.

Familier på flugt må ofte lade ældre eller syge familiemedlemmer blive tilbage, fordi det er for risikabelt at blive, og fordi de ældre eller syge ikke vil kunne holde til livet som flygtning

Livet på flugt er nemlig hårdt. Flygtningene må ofte gå i flere dage eller uger, tungt belæssede og uden mad og drikke. Samtidig er de særligt udsatte for overgreb fra de militære grupper eller fra voldtægtsmænd. For børn er det særligt hårdt. De er særligt udsatte for at blive kidnappet af militære grupper for at blive brugt som børnesoldater, og det sker ofte, at børn bliver skilt fra deres forældre under det kaos, der opstår under flugt.

Flygtningelejre

Mange af de familier, som flygter, har ikke noget sted at flygte hen. Derfor ender de ofte i flygtningelejre. Flygtningelejre er midlertidige lejre, som tager imod mennesker på flugt. De giver dem et midlertidigt hjem, som ofte er et telt eller et skur, og sørger for, at de får mad og drikke. Lejrene skal fungere som hjem for flygtningene, indtil det er sikkert at vende hjem igen. Men borgerkrige som den i Liberia kan vare mange år. Derfor risikerer flygtningene at skulle blive boende i lejrene i flere år eller måske resten af deres liv. Mange børn bliver født og vokser op i flygtningelejre. Fordi lejrene er midlertidige, er der ikke skoler, og det er et problem, da mange børn tilbringer hele deres barndom i sådanne lejre.
Der er desværre også ofte meget kriminalitet i lejrene, og fordi folk bor i telte eller skure, er de ikke særligt godt beskyttet mod tyverier og voldtægtsmænd. Livet i en flygtningelejr er derfor meget barskt.