Opgaveforslag - Fattigdom

FN's 2015-mål har som sit første mål at halvere antallet af mennesker, der lever i fattigdom. Det er et svært mål at opfylde, og der er ofte uenighed om, hvordan det skal gøres og hvem, der har ansvaret. Nedenstående finder du opgaveforslag til arbejdet med 2015-målet om bekæmpelse af fattigdom.

Hvem er involveret i bistand? – Undersøg en organisation (dansk, samfundsfag)

Lad eleverne vælge en organisation, som de skal finde informationer om. Det kan for eksempel være FN´s rolle i ulandsbistanden eller en dansk NGO (eks. IBIS eller Dansk Røde Kors). Eleverne kan undersøge organisationernes visioner og konkrete arbejde. Lad dem præsentere for resten af klassen. I deres præsentation kan de evt. lægge vægt på, hvilken rolle organisationen spiller for fattigdomsbekæmpelse.

Medieanalyse (dansk)

’Verdens Bedste Nyheder’ er en oplysningskampagne, der sætter fokus de fremskridt, der er sket i ulandene. Udgangspunktet er at få folk til at tro på, at det er muligt at udrydde fattigdom. Som en del af kampagnen er der udarbejdet en lille film med Peter Lund Madsen – analysér denne film (2 min.).
• Hvad søger kampagnefilmen at overbevise modtageren om?
• Hvem er filmens afsender?
• Hvilke virkemidler bruger filmen til at overbevise modtageren om sit budskab?
• Er det en vellykket film? Hvorfor/hvorfor ikke?

Hvor stor er fattigdommen i verden? (dansk, samfundsfag, matematik)

Danidas hjemmeside for unge, kan man sammenligne de 16 lande, som Danmark støtter med ulandsbistand. Lav et pindediagram og/eller en procent-’lagkage’, der viser hvor mange, der lever under fattigdomsgrænsen i de forskellige lande.
Du kan evt. også lave et pindediagram og procent-’lagkage’, der viser børn indskrevet i grundskolen. Herefter kan du sammenligne, om der er en sammenhæng mellem fattigdom, og børn der er indskrevet i grundskolen?

Udtryk dit syn på fattigdom (dansk)

Skriv et digt om fattigdom og/eller mal et billede, der passer til dit digt.

Kunne du det? (samfundsfag, matematik, geografi)

Halvdelen af befolkningen i Afrika syd for Sahara lever for under 1,25 dollar om dagen. Da varerne er billigere i Afrika, lever man omregnet til danske standarder for 24,86 kr. om dagen.
- Undersøg, hvor mange penge I bruger om dagen, pr. person i dit hjem på mad og drikke.
- Hvor mange procent flere penge bruger I end én tilsvarende familie, der lever for 1,25 dollar pr. person om dagen?
- Lav evt. et pindediagram, der viser dit forbrug sammenlignet med de 24,86 kr. pr. dag, mange har at leve for i Afrika syd for Sahara.

Alle skal kende til 2015-målene (samfundsfag)

Her på siden kan I skaffe jer information om hvert enkelt 2015-mål.
Når I har orienteret jer, kan I formidle jeres viden videre. Beslut jer for en målgruppe:
• Skal det være en udstilling på biblioteket, der kan læses af mange?
• Skal det være jeres eget klassetrin, udskolingen eller skal I ned i nogle yngre klasser og formidle jeres budskab?

Produktet kan bestå af fakta, billeder, historier, digte, tegninger og/eller musik. I kan under Medieværkstedet finde inspiration til, hvordan I kan formidle jeres budskaber.

Skriv et essay (Dansk, samfundsfag)

I et essay har man lov til at undre sig over noget. Overskriften for et essay kunne være. ”På vej mod år 2015 – hvor svært kan det være?” eller ”2015-målene – hvorfor?”. Lad jer inspirere af teksterne her på siden og skriv om noget, der undrer jer.

Tv-avisen eller Go´ aften Danmark (Samfundsfag)

Lav et indslag til en TV- eller radioavis, hvor I gør rede for 2015-målene eller en konkret problemstilling. Indslaget kan optages på video, med mobilen, på båndoptager eller fremføres som et rollespil. Find inspiration til, hvordan I laver jeres nyhedsudsendelse under Medieværkstedet.

Hvad mener politikerne? (Samfundsfag)

Mange mennesker er enige om, at 2015-målene er nødvendige. Hvad mener forskellige danske partier om 2015-målene?
Del klassen op i grupper, hvor de skal undersøge 1-2 partiers holdning til 2015-målene. På Folketingets hjemmeside finder I links til partiernes egne hjemmesider. I kan også spørge jeres lokale politikere, om de kender til målene, og hvad de mener om dem?