Oxfam IBIS har sammen med Vallekilde Højskole genbesøgt børnene fra LæseRaketten i Jordan.

Børnene fra LæseRaketten fik overrakt arabiske oversættelser af LæseRaketten. De var alle stolte og glade over at se sig selv i bogen.

På besøg hos Hamad - Foto: Vallekilde Højskole

Hamad synes, at det var lidt vildt at tænke på, at så mange børn i Danmark læser om ham. ”Jeg glæder mig vildt til at vise bogen frem på min skole. Min lærer har sagt, at vi skal læse i bogen sammen. Så kan vi også lære om, hvordan andre børn i Jordan lever”, sagde Hamad.

I netop disse uger besøger højskoleeleverne 60 skoler i hele Danmark. Ud fra deres personlige oplevelser fra Jordan giver de i et interaktivt oplæg danske elever et indblik i Jordan og i børn og unges liv her.

LæseKaravanen på Stavnsholtskolen i Farum  - Foto: Malene Aadal Bo

Stavnsholtskolen i Farum var LæseKaravanens allerførste stop, og 130 elever har samlet sig for at høre med.
“Hvordan kan man leve i ørkenen?” spørger en nysgerrig elev, og betragter tænksomt billedet af det golde, rødlige landskab. Oplægsholderne forklarer, at det kan man, hvis man, som den beduin-familie de besøgte, passer på hinanden og har masser af vand med.

En hilsen fra børnene i LæseRaketten, som oplægsholderne besøgte i Jordan, og som alle 130 elever kender fra deres arbejde med undervisningsmaterialet, tager virkelig kegler. Videoen fremkalder et stort bifald fra alle i salen, og eleverne ler henrykte over de velkendte ansigter, som pludselig taler direkte til dem. Også oplægsholderne smiler. ”Det er helt fantastisk at være her i dag og fortælle børnene om det, vi har set og lært i Jordan. Det er en tur, som har betydet utroligt meget for os, og det føles som en vigtig opgave at inspirere og engagere børnene på denne her måde,” siger Valdemar Rasmussen, som er blandt oplægsholderne, der til daglig er elever på Vallekilde Højskole.

Bagefter kommer flere af børnene hen til oplægsholderne for at høre mere. De er enige om, at det har været en stor oplevelse.
”Jeg synes det var sjovt at høre om Jordan, og at se de børn, vi har læst om i LæseRaketten,” siger Nora fra 2.B. ”De er jo ret meget ligesom os. De kan også lide at spille PlayStation og spise pizza,” tilføjer klassekammeraten Ditte. Pigerne vender sig med et grin om mod hinanden, og rækker hver en knyttet næve frem. ”Og så har vi lært at spille ”Sten, saks, papir” på arabisk. Man siger ”Hajar, waraqah, meqas!”

LæseKaravanen drager de næste par uger videre rundt i Danmark for at fortælle om livet for børn i Jordan.

Main picture
Yes
Hide main picture
Tilsluttet
Image author
Foto: Heidi Brehm
Photograph description
Her besøger vi Muna i flygtningelejren Zaatari.
Category