Poro og sande - trin 3

Hvad tror liberianerne på?

Som du kunne læse om under Liberias historie (hyperlink), kom kristendommen med slaverne til Liberia fra USA. Det betyder, at der i dag er mange kristne i Liberia, men samtidig er der også Muslimer og folk, der tror på en blanding af forskellige religioner og trosretninger. Faktisk er det svært at finde ud af, hvad liberianerne tror på. Nogle statistikker viser, at 40 % er kristne, mens andre tal peger på så mange som 80 % af befolkningen. Det er dog temmelig sikkert, at langt de fleste liberianere tror på liv efter døden, og på den ene eller anden måde tror på noget spirituelt i hverdagen. Nu skal vi dykke ned i Liberias hemmelige samfund, som er et eksempel på, hvordan traditionel vestafrikansk tro engang tog sig ud uden indblanding fra kristendommen.

De hemmelige samfund - Poro og Sande

Poro er et hemmeligt samfund for mænd, og Sande er et hemmeligt samfund for kvinder. Samfundene kan både findes i Sierra Leone, Guinea og Liberia, men er ikke nær så udbredte, som de var engang. I Liberia findes de kun blandt nogle få etniske grupper, og slet ikke i sydøst Liberia. Poro er ansvarlig for at ”oplære” drenge til at blive mænd, mens Sande ”oplærer” piger til at blive kvinder. De hemmelige samfund klargør altså børn til voksenlivet, og de skal igennem nogle særlige spirituelle ritualer, inden de er færdige.

Samfundene er hemmelige, fordi den særlige viden, som samfundene besidder, kun afsløres for medlemmer. Det er tabu at snakke om de ting, man lærer, udenfor de hemmelige samfund. Både Poro og Sande er opbygget som et hierarki - jo højere status man har, des mere viden bliver afsløret. Også derfor anses de ældste som de mest vidende. Lederne i samfundene kaldes Zóo, og er dem, der hjælper med at løse konflikter og sørger for at straffe folk, der ikke overholder samfundenes regler og love. I disse samfund følger man altså ikke nødvendigvis de nationale love for straf, men har sine egne regler. Lederne menes desuden at have særlige spirituelle kræfter, og derfor er de meget respekterede. Mændene og kvinderne er begge vigtige i hierarkiet, og det er ikke sådan, at mændene er højere i hierarkiet end kvinder. I Poro og Sande-samfundene har mændene og kvinderne begge indflydelse, og nogle gange har kvinderne endda vetoret. De anses som meget betydningsfulde og stærke, fordi det er dem, der kan føde børn.

Hemmelighederne afsløres

Hvad er det så for hemmeligheder, der skal afsløres for medlemmerne af disse grupper? Jo, Sande lærer piger og unge kvinder om frugtbarhed, landbrug, dans, medicin, børnepasning og huslige pligter. Drengene lærer om historie, krigsførelse, håndværk, landbrug og medicin. Det hele foregår langt ude i skoven i perioder, hvor skolerne er lukket, eller mere traditionelt i perioder, hvor der ikke var så travlt med landbrug eller andet arbejde. Stederne, hvor børnene lærer disse færdigheder kaldes ”bush schools”, altså skoler i skoven. Tidligere kunne indvielsen tage flere måneder eller år, men nu om dage er indvielsesprocessen betydeligt kortere, som regel kun nogle få uger. Når børnene er færdige med at blive indviet i voksenlivet, kommer de tilbage til deres familier, som de ikke har set, mens de var væk. De har også fået et nyt navn af Poro og Sandes ældre, og indvielsen afsluttes med en stor fest, hvor der blandt andet danses traditionel dans, f.eks. maskedans.

Poro og Sande anno 2012

Som sagt er Poro og Sande ikke ligeså udbredt, som det var engang. Det skyldes blandt andet den lange borgerkrig i Liberia, som varede i 14 år. Krigen betød, at mange børn ikke blev optaget i de hemmelige samfund, og traditionerne er derfor ikke blevet ført videre til en hel generation af unge, som derfor ikke er så tilbøjelige til at lade deres egne børn indgå i Poro og Sande i fremtiden. For mange blev krigen i sig selv en voldsom indvielse i voksenlivet, for eksempel for de mange børnesoldater, der kæmpede under krigen. Det kan du læse mere om her (hyperlink til krig og fred). Også nogle af de spirituelle ritualer blev taget op af krigsherrerne, og derfor anses de ikke længere som hellige, men forbindes i stedet med noget negativt.

Poro og Sande-samfundene fandtes i fjerntliggende områder, hvor der ofte var langt til den nærmeste større by. I Liberia, ligesom i resten af verden, er der en tendens til, at folk i højere grad forlader livet på landet til fordel for at leve i storbyerne. Der er mange, der bosætter sig i Monrovia i håb om, at de her kan finde arbejde. Det betyder, at de enten aldrig optages i de hemmelige samfund, eller at de forlader samfundene og ikke tager traditionerne med videre. Oprindelig vestafrikansk tro, f.eks. troen i Poro og Sande, har ikke en tydelig grundlægger, profeter eller religiøse skrifter som kristendommen og islam. I stedet bevares den gennem myter, sange, ritualer og traditioner, som gives videre fra generation til generation. Når der derfor er en hel generation, der ikke er blevet indviet i de hemmelige samfund, går der hurtigt noget viden tabt, som ikke kan genskabes.

Her kan du gå mere i dybden med flugten fra land til by