I 2017 rejser LæseRaketten til Sydsudan i Østafrika. Sydsudan har været præget af krig og konflikter i årtier. Flere millioner mennesker lever som internt fordrevne i flygtningelejre, og mange børn kommer ikke i skole.

Sydsudan er et af verdens fattigste lande. Sitationen i landet er ustabil. Hen over sommeren har der været nye kampe i hovedstaden Juba. Den positive poltiske udvikling og optimistiske tro hos befolkningen er sat på standby.

LæseRaketten kommer vidt omkring i landet. Vi møder blandt andre børn, der er flygtet og lever i en flygtningelejr. I kan møde James. Han er 14 år og bor i byen Ganyliel i den nordlige del af Sydsudan. Han har været børnesoldat i to år, men nu går han i skole. Historien om James hedder: ”Aldrig mere soldat.” Udover James kan I møde pigerne Rhoda, Adeng og Tapitha – brødrene Samuel og Simon og tvillingerne Ngor og Chan. Bogen indeholder desuden nyskrevne skønlitterære historier fra kendte forfattere.

Igen i år vil I kunne finde supplerende materiale med artikler, opgaver, film og billeder på hjemmesiden, der også vil indeholde forslag til temauger.

Vigtige datoer:

• Online-materiale og temaugeforslag er klar 1. januar 2017
  • LæseRaketten lander på jeres skole i uge 2-5
  • LæseRaket-ugen er i uge 14 (3. - 7. april) 2017 (ugen op til påske)
  • Aktionsugen er i år i uge 17 - endelige datoer meldes på hjemmesiden og i nyhedsbrevene

Information til intranet eller print

Plakat om årets LæseRaket

Image alt