I dele af Sydsudan er der lige nu hungersnød. Hungersnød betyder, at der er mangel på mad. Derfor er mange børn og voksne sultne. Der kan være så lidt mad, at folk kan risikere at dø af sult, fordi kroppen ikke får nok mad til at blive holdt i live.

Der er hungersnød i de nordlige dele af Sydsudan af flere grunde. Der har været tørke i landet i længere tid end normalt. Derfor bliver høsten ødelagt. Det gør det svært for folk at dyrke jorden og få mad nok til mennesker og dyr.

Oven i det kommer, at der i Sydsudan længe har været ufred og voldelige kampe. Kampene handler om retten til jord, olie og kvæg - og om, hvem der skal bestemme i landet. Nogle steder i landet er det svært at få adgang til hjælp og mad, fordi der er kampe. Mange mennesker har også måttet flygte fra deres hjem. Det betyder, at der ikke er nok mennesker til at dyrke jorden. Samtidig stiger priserne på den smule mad, der er. Så har familier ikke råd til at købe mad nok.

Fakta om Hungersnød

Ifølge FN skal tre ting ske samtidig, for at der er hungersnød i et land.

Der er hungersnød, når der hver dag dør to voksne eller fire børn ud af 10.000 mennesker, fordi de ikke får mad nok. Samtidig med at cirka 1/3 af befolkningen er underernærede, og 1/5 af alle familier har ekstrem mangel på mad.

Kampene i Sydsudan gør, at cirka halvdelen af alle sydsudanske børn ikke kommer i skole. Mange skoler har været lukket på grund af kampene. Det betyder, at mange sydsudanske børn ikke lærer at læse, skrive og regne. De får ikke en uddannelse, som de ville kunne bruge til at genopbygge landet og skabe fred.

Fordi hungersnøden ikke kun er skabt af naturen, men også skyldes menneskers konflikter, kan den også stoppes af mennesker. Uddannelse er en vigtig måde at bekæmpe fattigdom og ufred på. Når børn kommer i skole, lærer de at læse, skrive og regne. De lærer om deres rettigheder og at sørge for at rettighederne bliver opfyldt. Uddannelse kan gøre folk klogere på fx landbrug og dyrkning af jord. Uddannelse gør også risikoen for krig mindre og øger folks sundhed. Dermed er uddannelse en vigtig del i at bekæmpe hungersnød og komme ud af fattigdom og konflikt.

Hvis I har lyst til at gøre en ekstra indsats og hjælpe børn i Sydsudan med at komme i skole, kan du og din klasse deltage i indsamlingen ved at sælge lodsedler.

Image author
Foto: William Vest-Lillesøe
Photograph description
En pige leger i en vandpyt i Ganliyel i det nordlige Sydsudan, hvor der lige nu er hungersnød.