Siden 2004 har Oxfam IBIS og Danmarks Lærerforening sammen markeret Lærerens Dag. Over 100 lande deltager i den internationale FN-dag, ’World Teachers’ Day’, hvor organisationer, politikere, skolebestyrelser, forældre og elever verden over deltager i anerkendelsen og fejringen af lærernes betydning for den enkelte elev og for samfundets udvikling.

Den gode skole begynder med den gode lærer, og det er dem, vi fejrer på Lærerens Dag. De lærere, som med engagement og viden gennem undervisningen sikrer at eleverne tilegner sig kundskaber og færdigheder, der medvirker til deres personlige alsidige udvikling. Lærerne spiller en væsentligt rolle både for den enkelte elev og for samfundet generelt, og det er vigtigt at anerkende den store indsats, der ligger bag” siger Anders Bondo Christensen, formand for Danmarks Lærerforening (DLF).

Anders Bondo Christensen og vice-generalsekretær i Oxfam IBIS, Lars Koch brugte i år dagen på at besøge Brøndbyøster Skole, hvor de blandt andet fik et indblik i, hvordan skolen arbejder med at integrere motion og bevægelse i skolens dagligdag.

Lærerens Dag på de sociale medier
I forbindelse med Lærerens Dag har alle politikere på Christiansborg modtaget et brev fra DLF og Oxfam IBIS. Brevet informerer om lærernes centrale rolle i et samfunds udvikling og opretholdelse. Flere politikere markerede dagen ved at sende en tak for den store indsats, som lærere i Danmark yder hver dag.

På de sociale medier blev også delt en masse fejringer af lærere. Her kunne man læse om lærere, der blev modtaget med flag af elever og forældre, lærere der fik serveret kage og morgenmad og om taler fra skolebestyrelser og –ledere.

Hjælp til lærere i Sydsudan
I forbindelse med Lærerens Dag er der i år blevet samlet ind til Oxfam IBIS´ arbejde  med at uddanne lærere i Sydsudan.

En uddannet befolkning er en forudsætning for langsigtet udvikling. Dygtige, engagerede og veluddannede lærere spiller derfor en central rolle i bekæmpelsen af fattigdom og i demokratisk udvikling. Vi er glade for på Lærerens Dag at kunne sætte fokus på vigtigheden af lærerarbejdet og læreres essentielle rolle i at udvikle og forme fremtidens borgere” siger Mie Roesdahl, generalsekretær i Oxfam IBIS.