Med lodsedlen i hånden og store smil på ansigtet har de danske folkeskoleelever samlet ind til børn i Burkina Faso. Eleverne var målrettede. De ville gerne give Burkina Fasos børn de samme muligheder som dem selv; en skolegang.

Kamp til stregen

Sveden dryppede fra panden, og fødderne var ømme. Alligevel gik danske folkeskoleelever landet tyndt med målet om at få solgt alle deres lodsedler. De har nemlig været ivrige efter at hjælpe de børn fra Burkina Faso, som de har læst om i IBIS’ bog LæseRaketten. Børnene i Burkina Faso har ikke alle sammen mulighed for at komme i skole, og det vil de danske skoleelever ændre på.

I fredags blev vinderne af årets indsamling fundet. Det har været et tæt løb, men otte klasser skilte sig ud, da de havde samlet lidt mere ind end de andre klasser. De er blevet kontaktet på telefon og e-mail. Eleverne fra fjerde klasse på Vejrum Bro Fri havde arbejdet ekstra hårdt. De havde samlet over 13.000 kr. ind til uddannelse i Burkina Faso.

”Det er meget imponerende,” siger Bertil Suadicani, der er fundraiser i IBIS, og står for forårsindsamlingen. Han fortsætter: ”De er rigtig seje. Derfor vil vi gerne belønne klassen med en klassetur, så de kan fejre deres flotte indsats.”

Stolegymnastik gjorde indtryk på dommerne

Det var ikke kun de største indsamlinger, der blev kåret. Der var også en skole, der havde gjort sig ekstra bemærket for at bruge deres fantasi. Det var 6.a og 6.b på Gråsten Skole, der havde været meget kreative, da de samlede ind til Burkina Faso.

De havde ikke bare solgt lodsedler, men havde fået en flok glade kvinder til at lave stolegymnastik i en hel time. Kvinderne fik sved på panden og en efterfølgende hyggesnak, hvor de købte kaffe og kage. Alle pengene gik selvfølgelig til uddannelse i Burkina Faso.

Ikke nok med det så gik klasserne også rundt i små grupper til firmaer i byen, og søgte donationer. Det blev både til pengebeløb og til gaver, de solgte på et marked på byens torv efterfølgende. Der var tøj, bolde, tasker, vin, chokolade, gavekurve, paraplyer og meget mere.

”Det var rigtig fedt, at så mange firmaer og butikker i byen bakkede op,” skriver de stolte klasselærerne i en mail til IBIS. Desuden havde eleverne bagt kager, og havde ting med hjemmefra, som de solgte. De lavede også en tombola, som var et stort hit. Desuden havde en lille gruppe piger lavet nogle små danseshows, som de viste på markedet.

En af dommerne, der var med til at kåre den mest fantasifulde indsamling, var kampagnekoordinator Susanne Tilsted. ”Jeg synes, at det der adskilte Gråsten Skole fra de andre klasser, var det humoristiske indslag med stolegymnastikken. Det var ret sjovt, at de havde fået en flok kvinder til at lave stoledans. Derfor fortjener de is til hele skolen,” siger hun.

I alt har folkeskoleelever over hele landet samlet over 900.000 kr. ind til uddannelse i Burkina Faso. Tak til alle der har deltaget i forårets indsamling. Vi glæder os til endnu en indsamling næste år.
Foto: Gråsten Skole
Image author