Tidslinje

24.04.2018

1502

Columbus, der er opdagelsesrejsende, kommer til Nicaragua.

1856

Amerikaneren William Walker udråber sig selv til Nicaraguas præsident.
Han bestemmer, at landets officielle sprog skal være engelsk og prøver på at genindføre slaveriet, der ellers var blevet gjort forbudt allerede i 1822.

1857

En fælles mellemamerikansk hær, der har fået nok af Walker, kæmper mod ham – og besejrer ham.

USA invaderer Nicaragua, og bliver i landet indtil 1925.

1920’erne

Folk begynder at gøre oprør mod USA og regeringen i Nicaragua. Augusto César Sandino bliver lederen af en stor bondehær på 3000 soldater.

1933-79

Somoza diktaturet styrer med hård hånd Nicaragua.

1933

Sandino bliver myrdet, og Anastasio Somoza García bliver præsident. I sin tid ved magten bestemmer Somoza over alt, der handler om penge, politik og militær i Nicaragua.

1956

Somoza bliver myrdet, men hans søn og barnebarn overtager magten og fortsætter diktaturet.

mod Somoza-diktaturet begynder.

1979

Den 17. juli flygter Anastasio Somoza ud af Nicaragua. Det betyder, at revolutionen har vundet. Men 50.000 mennesker er døde under Samoza-diktaturet.

1982

USA begynder at give penge til grupper, der skal kæmpe imod dem, der startede revolutionen. De kalder den en kontrarevolution.

1984

I 1984 blev det første demokratiske valg afholdt i Nicaragua. Daniel Ortega vinder for første gang præsidentvalget i Nicaragua. Hans parti FSLN får 67 % af stemmerne.

1990

Ortega og FSLN taber præsidentvalget, og Violeta Barrios de Chamorro bliver præsident. Hun er Mellemamerikas første kvindelige præsident.

Der bliver lavet en aftale om at dem, der har kæmpet i kontrarevolutionen skal aflevere deres våben tilbage. Det betyder, at kontrarevolutionen er forbi. Desværre er 30.000 mennesker døde, og mange bygninger, broer og veje er blevet ødelagt.

1996

Arnoldo Alemán bliver præsident. I dag siger man, at han er en af verdens mest korrupte ledere. Læs om hvad korruption er.

Enrique Bolaños bliver præsident.

2006

Daniel Ortega bliver præsident igen. Sammen med den katolske kirke laver han en lov, der bestemmer, at alle former for abort er strengt forbudt.

Ortega bliver valgt til præsident igen.