Uden mad og drikke - trin 2

Liberia er et meget fattigt land, og det betyder, at der er mange børn, som hver dag må gå sultne i seng. Der er heller ikke nok næring i maden. Danske børn spiser varieret kost og får både grønsager, kød og rugbrød, men når man kun spiser ris og casava, får man simpelthen ikke nok af de ting, som gør børnene store og stærke. Faktisk er 1 ud af 5 børn undervægtige og vejer for lidt i forhold til deres alder. Det betyder, at de heller ikke vokser, som de skal, og derfor er mange af børnene mindre end danske børn.

Underernæring

- Underernæring betyder, at kroppen svækkes, fordi den ikke har fået nok næring gennem mad. Det betyder, at kroppen ikke udvikler sig normalt, og at man lettere kan blive syg.

- På verdensplan lider mere end 160 millioner børn af svær underernæring.

Når man ikke får nok mad, har man ikke særlig meget energi, og derfor kan det være svært at koncentrere sig i skolen. Nogle gange er der også rigtig lang vej til den nærmeste skole, så når børnene er nået frem, er der ikke så meget energi tilbage og samtidig lang tid til det næste måltid, som skal tanke ny energi. Af hele befolkningen, både børn og voksne, er 1 ud af 3 underernærede. Når man er underernæret, er det lettere at blive syg, fordi kroppen er svag og derfor ikke er så god til at beskytte sig selv.