Foto: Dorthe Nielsen

Teresas skole

29.06.2020

Teresa er glad for sin skole. Hun har mange venner i skolen. På Escuela Caracol går både mayabørn og børn, der kommer fra andre lande. I skolen lærer de at respektere hinanden, selvom de har forskellige kulturer.

De lærer at læse, skrive og regne. Men de bruger også tid på at danse, synge og spille musik. Og så lærer de at passe på naturen og på hinanden. På skolen er det vigtigt, at eleverne lærer med alle sanser.

Indgangen til Escuela Caracol i San Marcos Atitlan. Foto: Escuela Caracol

Caracol betyder snegl på spansk

Hvorfor mon Teresas skole har fået det navn? Sneglen har en vigtig betydning i maya-kulturen. Den er et symbol på liv og fællesskab. Sneglen har form som en spiral. Og spiralen er et symbol på, at mennesker lærer og vokser hele livet.

En særlig skole

Escuela Caracol er en skole, hvor der undervises på en helt bestemt måde. Den er inspireret af østrigeren Rudolf Steiner, som i 1900-tallet grundlagde en ny slags skole. Steiners pædagogik lægger vægt på at lære for livet. Og han syntes, det var vigtigt, at børn hele tiden har lyst til at lære og ikke mister interessen. Undervisningen er tværfaglig og pædagogikken lægger stort vægt på naturen – at mennesket hører sammen med naturen. Børnene lærer at tage ansvar for sig selv, hinanden og Jorden.

Hvis du vil vide mere.

Der findes også Steiner-skoler i Danmark. I andre lande kaldes de Waldorf skoler.

Der findes en dokumentarfilm med engelske undertekster, som præsenterer Escuela Caracol, hvis nogen har særlig interesse for denne skoleform. Den kan ses på skolens egen hjemmeside.