Verdenstimen live 2023

18.12.2023

Vi fejrede verdensmålene for niende år i træk, og for syvende gang foregik det på Københavns Rådhus. Næsten 14 millioner børn i verden er med til Worlds Largest Lesson. Det er så vigtigt, fordi alle børn og unge skal lære om bæredygtighed. Derfor holder vi også Verdenstimen i Danmark.

I år sætter vi fokus på verdensmål 3 om sundhed og trivsel og verdensmål 17 om samarbejde og partnerskaber. De to mål er med til at understrege, hvor vigtigt det er at vi står sammen og passer på hinanden for at vi kan opnå alle 17 mål.

Indholds elementer
Billede
verdenstimen_kbhraadhus_CasparHaarløv-8-825x520px.jpg
Billede kredit
50 millioner flere piger er i skole siden 2015. Foto: Caspar Haarløv.
Elevprojekter
Tekst afsnit

Fra Sundbyøster skole fortalt Selma og Agnes fra 5. og 6. klasse om ” Plusserne.” De hjælper de yngre elever i frikvarteret med let førstehjælp og med at trøste, så alle eleverne på skolen har et godt frikvarter. Og det ryster eleverne sammen på tværs af klasserne.

I Rødovre laver ”Plantebanden” skolehaver på taget af Henriksholms skole. De arbejder med mål 3 og 17 ved at lave højbede og insekthoteller sammen med pensionister fra boligforeningen AKB.

Skolen i Sydhavnen og Øresundsmiljøskolen laver gode levesteder for dyr i vandet. Havnen tæt på skolen har rent vand, men næsten intet liv i vandet. 6. klasserne er hvert år med til at lave fiskebørnehaver og stenrev, der skaber mere liv i havnen. Skolen bliver på den måde et godt sted at være barn og et godt sted med mulighed for at lære.

Billede
verdenstimen_kbhraadhus_CasparHaarløv-10-825x520px.jpg
Billede kredit
Fysiker Jonas Piet Fjeldvig Gammeltoft fortæller. Foto: Caspar Haarløv.
Mange bække små
Tekst afsnit

Igen i år berigede fysiker Jonathan Piet Fjeldvig Gammeltoft dagen med en fortælling om, hvor vigtige vi alle er. Han havde medbragt en Geigertæller, der måler hvor radioaktivt noget er. Han viste hvordan kogt skinke stopper stråling, og hvor svært det er at beregne, hvor meget stråling der skal til i kræftbehandling. Derfor er det vigtigt, at de er mange på hospitalet, der regner på netop det. Hvis én står med ansvaret alene, så lykkes det ikke. Men hvis mange gør det sammen, så kan de finde den helt rigtige løsning.

Det samme gælder, når vi skal ændre vaner og påvirke andre til det. Til eleverne sagde han: “Husk at være kritiske. Det er I børn meget bedre til end voksne – det er ikke jeres ansvar, men I er vigtige! Det er lettere at få voksne til at gøre noget andet end de plejer, hvis det er børn der beder om det. Så vær vigtige - for I er vigtige!”

Vi er 45 organisationer bag Verdenstimen, og du kan finde alle vores undervisningsmaterialer her.