Hele Verden i Skole 2024

Indholds elementer
Tekst afsnit

LæseRaketten om Kenya lander på skolerne i uge 12-16.

Find de samlede lærermaterialer under TIL LÆREREN.

Årets elevunivers er tilgængeligt under TIL ELEVEN.

Find LæseRaketten om Kenya her. Den findes som pdf til print, online med højtlæsning og fysiske klassesæt til udlån fra CFU. Desuden er der distribueret 105.000 gratis bøger til 942 skoler.

Tekst afsnit

Kurs mod Kenya

I foråret 2024 sætter LæseRaketten kurs mod Kenya, der har navn efter det højeste bjerg i landet. Her er også store søer, savanne med rigt dyreliv og en pulserende hovedstad. Mod nord har der været tørke i snart seks år, mens kysten flere steder er præget af oversvømmelser. Der er stor forskel på rige og fattige, og på hvordan vejret påvirker landets befolkning.

Vi sætter fokus på ændringer i klimaet, adgang til mad og vand og som altid: hvilken betydning det har for børnenes ret til en god uddannelse. Med LæseRaketten kan danske elever møde kenyanske børn, der fortæller om deres liv og hverdag. Alle bogens historier er skrevet i en ramme af FN’s 17 verdensmål. Ud over portræthistorier er der også nye skønlitterære historier, der er skrevet af dygtige børnebogsforfattere: Adam O. og Salina Schjødt Larsen.

LæseRaketten henvender sig til børnehaveklasse til 6. klasse, og den er trininddelt i indskoling og mellemtrin. Bogen og det tilhørende online-materiale med elevunivers, lærervejledning, opgaver og temaforløb vækker elevernes læselyst samt understøtter global undervisning med udgangspunkt i FN’s 17 verdensmål.

Vigtige datoer

• Bestilte bøger leveres i uge 12-16 og senest 19. april med CFU. NB dette er senere end vanligt!!
  • Nåede du ikke at få bestilt årets LæseRaket, så kan bøgerne lånes hos CFU fra 18. marts - reservation kan oprettes fra 1. marts.
  • Tilhørende undervisningsmateriale og LæseRaketten som App er klar til brug fra 18/3 2024.
  • Aktionsugen afholdes i uge 22. Vi opfordrer alle klasser til at sende jeres bidrag ind, så vi sammen kan minde politikerne om retten til gode skoler for alle børn i verden.
  • Indsamling: I 2024 kan danske elever samle ind og hjælpe skolebørn i Kenya.
  • LæseKaravane: Vi udbyder skolebesøg, hvor lærerstuderende kommer rundt på danske skoler og fortæller mere om børnene fra LæseRaketten. Følg med i vores nyhedsbrev for mere information og LæseKaravane-tilmelding, der åbner 9. januar 2024. Skolebesøgene fordeles efter først-til-mølle-princippet.

Har du spørgsmål, er du velkommen til at ringe på 3043 5522 eller sende en mail til Hele Verden i Skole på heleverdeniskole@oxfam.dk.